Minimaal roken ?

Geplaatst door mdl50 op 12/05/2012 - 22:19

Lid sinds 12 mei 2012

11 jaar 7 maanden geleden gestopt met Champix.

Hallo,

Ik ben Mario, op ma 9 apirl 'gestopt' met roken nadat ik 14 dgn eerder met Champix was begonnen.

Goed gevoel was dat al op dag 2 van slikken, de sigaretten minder goed smaakten. Het weas alsof Champix de top van de hunkering afhaalde. Champix is voor mij het eerste medicijn dat echt wat doet.

Ik rookte door de week ca 30 sigaretten, in het weekend ca 40 per dag, en dit sinds 43 jaar. Door de Champix merkte ik dat de meeste sigaretten tussen de oren zitten, en slechts 2-5 sigaretten per dag echt fysiek (nicotnebehoefte) zijn.

In de eerste week werd ik in mijn auto vanachter aangereden. Viel gelukkig mee, maar met afhandeling schade toch sigaret opgestoken. En sindsdien continu 2 à 3 per dag (nooit meer). Behoefte is soms meer, maar dit kan ik weerstaan. Om helemaal te stoppen is echter een helse opgave.

De nadelen van Champix neem ik voor lief (concentratiegebrek, wakker worden om 0.4.30 met hevige dromen), maar het HELEMAAL stoppen met roken is veel bruggen te ver.

Toch ben ik trots op mijn directe reductie van 35-40 tot 2-3 per dag. Ik ga nu mijn zesde week in. Maar hoe nu verder? Kan ik met minimaal roken ook Champix afbouwen? Of is dit ten dode opgeschreven en MOET ik eerst helemaal stoppen?

Het zou heel erg jammer zijn als ik nu moet opgeven, maar ik zit wel op de wip. Als het teveel moeite kost, denk ik dat ik het niet volhoudt.

Tips ... ?

Mario.

 

afbeelding van johang

Geplaatst door johang op 12/05/2012 - 22:56

Lid sinds 01 mrt 2012

12 jaar 5 maanden geleden gestopt met Cold Turkey.

Hallo Mario

Ik proef in je verhaal dat je wel wil stoppen, maar het moet je niet teveel moeite kosten. Welke manier je ook kiest om te stoppen, je moet er zelf voor 100% achter staan, anders is iedere poging tot stoppen gedoemd tot mislukken.

Je slikt nu al 6 weken champix. Vlgs mij had je al lang totaal gestopt moeten zijn.

Geplaatst door mdl50 op 12/05/2012 - 23:10

Lid sinds 12 mei 2012

11 jaar 7 maanden geleden gestopt met Champix.

Hallo Johan,

Je hebt gelijk, ik zou al lang helemaal gestopt moeten zijn, maar dat is geen nieuws. Dwang helpt mij niet, vooruitzichten wel.

Mijn vraag is of iemand tips weet om vanuit 1 à 2 sigaretten per dag, de noodzakelijke vervolgstap wel goed  te kunnen nemen. Zijn er bijv. soortgelijke ervaringen of prognoses dat als je in deze situatie (en na 6 wk) een paar dagen doorzet, de behoefte drastisch afneemt of zo? Dan zou dat perspectief bieden !

Vr.gr., Mario.

afbeelding van johang

Geplaatst door johang op 12/05/2012 - 23:20

Lid sinds 01 mrt 2012

12 jaar 5 maanden geleden gestopt met Cold Turkey.

Mario,

Ik ben bang deze poging van jou gedoemd is tot mislukken.

Je uitgangspositie is al verkeerd.

Jij kijkt welke middelen er zijn om te stoppen met roken en verwacht dan dat je hierdoor van het roken af komt.

Vlgs mij moet je eerst er zelf voor 100% van overtuigd zijn dat je wil stoppen en dan kijken welke hulpmiddelen je hebt om je doel te realiseren.

afbeelding van Stefan

Geplaatst door Stefan op 13/05/2012 - 00:01

Lid sinds 02 mei 2012

12 jaar 2 weken geleden gestopt met Mentale methode.

er zijn er wel die het ook zonder een minimum aan overtuiging doen maar of je dat wil meemaken.

'k heb hier een profiel gezien van iemand die wel moest stoppen na een hartaanval (toeval?) en 'k ken ook nog wel een vriendin die zonder problemen afkickte omdat ze een maand in kunstmatige coma heeft gelegen na een bloedvergiftiging (toeval?) ... tja...

misschien toch liever de 'moeilijke' weg dan maar he en hoe overtuigder je bent hoe makkelijker ook want of je nu rook of toch liever zuurstof inademt ... je doet het echt allemaal zelf hoor dus als je niet helemaal overtuigd bent dan maak je jezelf het wel héél moeilijk. 'hulpmiddelen' bestaan, wondermiddelen jammer genoeg niet.

afbeelding van Pluk

Geplaatst door Pluk op 14/05/2012 - 10:40

Lid sinds 06 jun 2011

7 jaar 8 maanden geleden gestopt met Cold Turkey.

Hoi Mario,

 

Champix is een hulpmiddel, en het doet zijn werk goed.

Jij lijkt echter op zoek te zijn naar een wondermiddel, maar helaas, die zijn er niet. Anders stonden we allemaal in de rij denk ik en zou er niemand meer roken.....

 

Een hele sterke motivatie is het enige dat kan zorgen dat je het gaat redden, welk hulpmiddel je daarbij ook gebruikt. Het gaat nooit vanzelf, en het is echt wel even moeilijk. De vraag is dus eigenlijk, wil je graag genoeg stoppen?

 

Zo ja, stop dan ook. Een eenvoudiger advies kan ik je niet geven. Roken is roken en stoppen is NIET roken. Dus ook niet een beetje roken. Je bent dus nog niet gestopt.

 

Maak een duidelijke keuze en ga daar volledig achter staan. Gooi alle achterdeurtjes en ruimte voor smoezen en excuses dicht. Dat is de enige manier. En nooit maar dan ook nooit meer een sigaret opsteken.

 

Succes!!

 

Groetjes MIranda

afbeelding van Mariejan

Geplaatst door Mariejan op 14/05/2012 - 12:47

Lid sinds 31 jan 2012

Hallo Mario,

 

Allereerst is er geen enkel middel dan je eigen wilskracht je eigen overtuiging en je eigen doorzettings vermogen die jou van het roken afhelpt het heet niet voor niets HULPmiddelen.

Champix is geen snoepje, je neemt de bijwerkingen voor lief dat is mooi als je dan tenminste niet rookte maar en je slikt Champix en rookt toch ik zou als ik jou was maar heel snel stoppen hiermee.

Champix is een HULPmiddel en zeer zeker geen middel om lang te gaan slikken i.v.m de ernst van de bijwerkingen.

Minimaal roken bestaat niet je geeft je lijf toch weer nicotine, alle gestopte rokers, alle doorzetters, alle tegen het behang kruipende stoppers zouden zo dolgraag die ene sigaret even willen roken maar ............we doen het niet want die ene bestaat niet.

 

Ook jij zult binnen de kortste keren weer gewoon je 30/40 sigaretten gaan roken. En heeft de bewuste sigaret de schade van de auto opgelost?????

 

Ik ben niet zo kenau hoor maar jij moet wel heel snel wakker worden Mario je rookt al zolang en ook zoveel dat kan niet goed gaan. Maarja dat heb ik ook jaren gedacht en toch niet de knop gevonden tot afgelopen januari naar een CVA.

Laat het niet zover komen, stop met jezelf voor de gek houden en stop met Champix  nu komen er naast de sigaretten nog meer schadelijke stoffen je lijf in.

 

Ik wens je heel veel wijsheid toe en neem je besluit.      

afbeelding van Miss Cutie

Geplaatst door Miss Cutie op 14/05/2012 - 13:28

Lid sinds 01 jan 2011

Mario....

 

 

Ik heb hier je wondermiddel gewonden, is het zelfde als voor mensen die sporten en op zoek zijn naar wondermiddelen om een mooier lijf te krijgen en een betere gezondheid ....

 

http://www.eigenkracht.nl/home

 

 

maw... Mario, je moet het zelf doen, en dat begint met eerst zelf willen

 

 

 

Geplaatst door mar de vis op 14/05/2012 - 13:42

Lid sinds 12 apr 2012

11 jaar 4 maanden geleden gestopt

ola la la.....mario wordt ff goed aangepakt!!!!!!

komt hij nog terug??????

 

ik stel voor een goed boek te lezen hierover bv nederland stopt, bij de bieb,

dan krijg je inzicht in je verslaving en snap je ook dat 2 cig per dag maar voor heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel weinig mensen is weggelegd omdat je je nicotinebehoeft e in stand houdt.

 

in ieder geval succes!!!!!!!!!!!!!

afbeelding van Ciska

Geplaatst door Ciska op 14/05/2012 - 18:27

Lid sinds 29 apr 2012

12 jaar 3 maanden geleden gestopt

Ben het volledig eens met bovenstaande berichten

Dit gaat op den duur niet goedkomen Mario

Heel langzaam sluipt het erin en dan zit je maar zo weer op een pakje per dag

Sterkte Ciska

afbeelding van Joannes

Geplaatst door Joannes op 22/05/2012 - 00:10

Lid sinds 28 nov 2011

Mario, ik begrijp dat je nog Champix gebruikt.

Gelukkig heb je weinig last van bijwerkingen.

Als je nu stopt met die paar sigaretten zul je het een paar dagen moeilijk hebben.

Daarna vangt de Champix de grootste klap wel op.

Je zult Champix voorgeschreven hebben gekregen voor 3 maanden.

Dat kan je eventueel met een maand verlengen (vervolgrecept)

Blijf ermee doorgaan tot ze op zijn.

Je krijgt momenten dat je aan een sigaret denkt. 

Dat is maar heel even en word steeds minder.

Als je nu niet stopt zit je snel weer op je oude rookpatroon.

 

Geplaatst door Tijgertje86 op 26/05/2012 - 00:43

Lid sinds 01 nov 2010

Kom ik hier als oud gediende even langs zie ik iets staan over minimaal roken. En daar wordt dan dagelijks meerdere sigaretten mee bedoeld, foei. Bij minimaal roken denk aan 1 peukje op vrijdagmiddag ofzo.

Maar als het laten staan van die laatste 2-3 sigaretten per dag een onoverkomelijke drempel is, dan zou ik maar gewoon weer gaan roken. Want dan heb je jezelf er dus mooi van overtuigd dat je iets niet kan. En als je dan champix af gaat bouwen worden die sigaretten opeens weer "lekker" omdat je nicotinereceptoren weer actief worden. Dus dan ga je meer roken.

En ik zeg niet dat het leuk is. Stoppen met roken is niet leuk, maar je krijgt er wel superveel voor terug. Ik ben nu bv 10x zo weinig verkouden en heb geen last meer van eeuwig koude voeten en zo kan ik nog taloze voorbeelden gaan noemen van de voordelen van niet meer roken.

 

Maar Mario, maak wel een keuze, Champix is nl net zo goed rommel als dat sigaretten dat zijn, dus gaat een beetje roken met een beetje champix om niet teveel te roken je niet de voordelen opleveren die je zou willen.

afbeelding van caro

Geplaatst door caro op 01/06/2012 - 18:43

Lid sinds 01 nov 2011

5 maanden 3 weken geleden gestopt met Zyban.

Mario het bestaat niet " dat eentje " of 2. Eens je stopt met Champix kom je terug in je oude rookgewoonte. Heb het zelf al 3 keer meegemaakt. Het lukte me ook aardig lang om enkel die echte " noodzakelijke " te roken maar zolang je champix neemt legt dit je nicotine receptoren plat. Eens je champix laat vallen herval je.

afbeelding van Martijn73

Geplaatst door Martijn73 op 12/12/2012 - 09:45

Lid sinds 04 dec 2012

Bij mijn eerste stoppoging was afbouwen mijn insteek. Gevolg was dat ik nooit echt stopte en weer steeds meer ging roken.

Bij mijn tweede stoppoging, dacht ik ook dat ik wel de zelfcontrole zou hebben om alleen 's avonds 1 sigaret te roken. Dat was 10 jaar geleden, en helaas had ik die zelfcontrole niet en heb daardoor meer dan 9 jaar weer 25 sigaretten per dag gerookt.

Nu ben ik echt gestopt, nooit meer sigaretten voor mij! En het rare is dat dat uiteindelijk gemakkelijk is omdat je het langhzamerhand steeds meer kan loslaten. Als je jezelf 1 of 2 sigaretten per dag in het vooruitzicht stelt, ben je alleen maar daarmee bezig omdat je gewoon verslaafd bent!

afbeelding van Mérijet

Geplaatst door Mérijet op 13/12/2012 - 14:25

Lid sinds 02 dec 2012

Ook ik dacht dat ik het wel kon, 1 of 2 sigaretten per dag. Nou mooi niet dus! Ik was de hele dag bezig met het bedenken wanneer ik die ene zou roken. In het begin s avonds, daarna s morgens en dan later op de dag toch nog maar eentje. En zo werd eentje zo weer 30!

Je houdt je verslaving in stand en de hele dag bezig zijn met die ene wordt je toch ook crazy van! Dan toch maar een paar weken/maanden doorbijten en me kl*t* voelen, om het zo voor elkaar te krijgen er nooit meer "eentje maar" te nemen!

Geplaatst door miss-bizar op 20/01/2013 - 20:03

Lid sinds 20 jan 2013

Ik denk dat als ik van mijzelf savonds een mag roken, ik mij er echt op zou verheugen.

Daarom rook ik gewoon helemaal niet.

Als ik er niet ziek van werd zou ik vandaag weer beginnen, alleen het is voor mij gewoon echt not done.

 

Reactie toevoegen