ontwenningsverschijnselen: een uitgebreide lijst van 'mogelijkheden'

Geplaatst door Stefan op 26/06/2012 - 19:29

Lid sinds 02 mei 2012

6 jaar 8 maanden geleden gestopt

Stoppen met roken ontwenningsverschijnselen & herstel

De eerste paar weken na het stoppen met roken zijn meestal het moeilijkst en het duurt normaal gesproken 8 tot 12 weken voordat je gewend raakt aan de nieuwe levensstijl van een ex-roker. Ontwenningsverschijnselen van nicotine, de verslavende drug in tabak, worden gekenmerkt door symptonen als hoofdpijn, angst, misselijkheid en een hunkering naar tabak. Nicotine creëert een chemische afhankelijkheid waardoor het lichaam continu een behoefte krijgt naar een bepaald nicotine nivo.

Als dat nivo niet wordt gehaald gaat het lichaam ontwenningsverschijnselen vertonen. Voor rokers die proberen te stoppen zijn deze vervelend en stressvol maar slechts tijdelijk van aard. De meeste verschijnselen pieken 48 uur nadat je bent gestopt en zijn na 6 maanden compleet verdwenen.

Zodra deze verschijnselen zich voordoen herinner jezelf eraan waarom je stopt; schrijf je redenen op een papiertje en hou dit bij je. Denk eraan dat het ongemak dat je nu ervaart niets voorstelt bij eventuele ongemak die zouden kunnen komen als je door blijft roken. (kanker, operaties, chemo etc)

stoppen met roken ontwenningsverschijnselen tijdens de eerste 2 weken

Ontwenningsverschijnselen beginnen al na 4 uur na de laatste sigaret, pieken zo 3-5 dagen later en verdwijnen na 2 weken. Zowel fysieke als mentale klachten kunnen zich voordoen.

Fysieke stoppen met roken ontwenningsverschijnselen

Door het stoppen met roken zouden de volgende symptonen zich kunnen voordoen:

  • tintelingen in handen en voeten
  • zweten
  • maagklachten (krampen, misselijkheid)
  • hoofdpijn
  • verkoudheid symptonen (pijnlijke keel, hoesten en andere symptonen van verkoudheid)

Mentale en emotionele stoppen met roken ontwenningsverschijnselen

Spanning en hunkering naar eten bouwen zich op tijdens het afkicken, soms op het punt dat het bijna niet meer vol te houden is. Een europese studie heeft uitgewezen dat het aantal incidenten op de werkplek toegenomen zijn op “niet roken dag”, een dag waarop tot 2 miljoen rokers minder roken of helemaal stoppen met roken.

Bijna elke gematigde tot zware roker ondervindt 1 of meerdere van onderstaande verschijnselen:

  • gedrag van een baby; driftbuien, gevoel van afhankelijkheid, in een soort van staat van verlamming verkeren
  • slapeloosheid
  • mentaal in de war
  • makkelijk irriteerbaar
  • angst
  • depressie komt vaak voor, zowel op korte als lange termijn. Op korte termijn lijkt het er op alsof je een dierbaar iemand bent verloren. Het klinkt misschien gek maar een roker zou een periode moeten plannen om dit “verlies” te verwerken.

Een gedetailleerde lijst van de meest voorkomende stoppen met roken ontwenningsverschijnselen.

Woede en stemmingswisselingen

Boosheid is een onderdeel van het stop proces. Je hebt geen reden om je zo te voelen maar toch gebeurt het. Accepteer het, uit het (voorzichtig). Luister naar je gevoelens en probeer er mee om te gaan ipv ze te onderdrukken. Zeg gewoon (rustig) wat je dwars zit. Je woede helemaal laten gaan of alle gevoelens opkroppen creëert een spanning waardoor de behoefte om een sigaret wordt versterkt. Bespreek je boosheid met een vriend of vriendin. Ga een stuk lopen. Doe ademhalingsoefeningen.

Verveling

Probeer eens nieuwe dingen uit. Hou je handen en gedachten bezig (schrijf een brief, doe de afwas, koken, schilderen, tuinieren etc). Doe wat klusjes in/rondom het huis, er is altijd wel iets wat moet gebeuren, ga naar een fim. Als je veel op dezelfde plek blijft zorg dat je een puzzelboek of kaarten bij de hand hebt.

Constipatie, maagpijn

Constipatie wordt veroorzaakt door minder darm activiteit en duurt meestal enige weken. Drink genoeg water (6-8 glazen per dag), voeg ruwvoer toe aan je dieet (fruit, groenten, volgranen ontijt) en ga regelmatig een stukje lopen.

Opgesloten gevoel

Het gevoel dat je je opgesloten voelt is normaal. Je mist je oude vriend, de sigaret, die overal met je me naar toe ging. Ga en stukje wandelen, zwemmen, fietsen. Hoe jezelf fysiek en mentaal bezig.

Hoesten, droge mond, druppelende neus

Wordt veroorzaakt omdat je lichaam probeert het slijm, dat je luchtwegen blokkeerde en ademhaling moeilijker maakte, af te stoten. Drink genoeg vocht; koud water, vruchtensap, tee.

Hunkering naar een sigaret

Is het hevigst de eerste 2 a 3 dagen. Soms kan het maanden of zelfs jaren duren. Wacht af tot het gevoel is weggezakt, het duurt maar een paar minuten. Ga in de tussentijd iets doen, denk ergens anders aan. Focus op je werk, drink wat water, kauw op kauwgom, eet iets, poets je tanden. Overtuig jezelf ervan dat het binnen een paar dagen zal wegzakken.

Depressie en wanhoop

Ga om met je emoties. Bel je steun buddy. Gebruik positieve self-talk. Niet jezelf naar beneden praten; Sta niet toe dat het tot een verloren instelling leidt. (Ik ben hier niet goed in, ik kan dit niet doen). Dit kan leiden tot een verminderd gevoel van controle en een daling in het gevoel van eigenwaarde. Denk aan succes, niet falen! Het is normaal om je verdrietig, boos of verward te voelen in de eerste paar rookvrije weken. Deze gevoelens zullen passeren, maar als de depressie niet lijkt weg te gaan, serieus nemen en je arts raadplegen.

Duizeligheid

Je lichaam krijgt extra zuurstof dat het voor een lange tijd niet heeft gehad. Haal een frisse neus, ga dan voor een wandeling. Het duurt enkele dagen en zal weggaan.

Vermoeidheid

Nicotine is een stimulant. 2 tot 4 weken. Slaap extra lang uit en doe meer oefeningen; af en toe een dutje; forceer het niet. Als je je na het wakker worden nog moe voelt, doe dan wat oefeningen en neem een koele douche. Drink 6-8 glazen water per dag om het genezingsproces te versnellen.

Frustratie

Maak een wandeling. Doe diepe ademhalingsoefeningen. Praat met je steun buddy. Denk aan de positieve redenen om te stoppen en de beloningen die je in staat zal zijn te bereiken. Neem even de tijd voor jezelf. Voer je favoriete hobby uit.

Hoofdpijn

Neem een warm bad of douche. Probeer ontspanning of meditatie technieken. Doe meer fysieke activiteiten. Verminder het drinken van koffie en cola.

Stijging van de eetlust

Hunkering naar een sigaret kan worden verward met knagende honger of een eenvoudig verlangen naar orale stimulatie. Jarenlang was je mond gestimuleerd elke keer dat er een sigaret tussen je lippen kwam. Dit is nu niet meer. Kan enkele weken duren. Wat kan je doen? Drink water of caloriearme vloeistoffen. Wees voorbereid met een laag calorie-en vetarme snacks (selderij, pretzels, wortelen, popcorn); kauwen op een tandenstoker, kauwgom kauwen, snack op rauwe groenten.

Slapeloosheid

Nicotine beïnvloedt de hersenen functie. Dit kan van invloed zijn op slaappatronen en dromen over het roken zijn veelvoorkomend. Duurt ongeveer 1 week. Neem een warm, ontspannend bad, Vermijd cafeïne (koffie, thee) na 18:00. Probeer te ontspannen voor het slapengaan met een glas warme melk, diepe ademhaling en ontspanning technieken. Werken aan een hobby.

Prikkelbaarheid, humeurig, gespannen

Het lichaam is vol hunkering naar nicotine. Tabak rokers zijn in een chronische staat van zenuw stimulatie. Veel van de symptomen die stoppers ervaren zijn het resultaat van het zenuwstelsel dat weer normaal wordt. Het duurt normaal gesproken 1-2 weken. Diep ademen, wandelen, sporten, gebruik van relaxatietechnieken, kauwen nicotine kauwgom, verminderen van koffie en thee.

Gebrek aan concentratie

Het lichaam heeft tijd nodig zich aan te passen aan het gebrek van nicotine. Duurt een paar weken. Verander je activiteiten, haal een frisse neus, lichaamsbeweging, diep adem halen, naar muziek luisteren, tv kijken, meer fysieke activiteit, verminderen van koffie en cola.

Eenzaamheid

Sigaretten zijn door veel mensen gezien als een goede vriend. Bel een echte vriend. Ga voor een wandeling of een stuk rijden.

‘S nachts wakker worden

Sigaretten zijn door veel mensen gezien als een goede vriend. Bel een echte vriend. Ga voor een wandeling of een stuk rijden.

Rusteloosheid

Sport. Werk aan een hobby. Werk aan klusjes rondom het huis. Pak wat extra dingen op op het werk.

Beklemming op de borst

Het is waarschijnlijk te wijten aan spanningen ontstaan ​​door de behoefte van het lichaam aan nicotine; kan worden veroorzaakt door pijnlijke spieren van hoesten. Deel van het herstel proces kan de long poging om slijm en teer te verwijderen zijn. Het normale slijmtransport systeem activeert zichzelf, dat in eerste instantie kan leiden tot hoesten. Het duurt een paar dagen. Diepe ademhaling en ontspanning technieken. Wees geduldig en zit het uit. Je lichaam wil terug keren naar zijn normale staat.

Gewichtstoename

Gewichtstoename door te stoppen met roken is heel normaal voor de meeste mensen en je kunt een toename van 2-4 kilo verwachten over de periode van meerdere maanden. Vergeet niet dat dit extra gewicht een stuk beter is dan te blijven roken!

SymptoonDuur% mensen die er last van hebbenPrikkelbaarheid / agressieMinder dan 4 weken50%DepressieMinder dan 4 weken60%RusteloosheidMinder dan 4 weken60%Gebrek aan concentratieMinder dan 2 weken60%Stijging van de eetlustMeer dan 10 weken70%Licht gevoel in het hoofdMinder dan 48 uur10%‘S nachts wakker wordenMinder dan 1 week25%Hunkering naar een sigaretMeer dan 2 weken70%

bron: nustoppenmetroken.org

Geplaatst door petra1969 op 04/06/2018 - 18:00

Lid sinds 21 apr 2014

4 jaar 8 maanden geleden gestopt met Allen Carr.

Goed bezig Olgayes, zo te lezen heeft je lichaam heel veel op te ruimen, en uit te zieken.

Heel herkenbaar, dat proces heeft bij mij ook wel een aantal maanden geduurd.

Nu zal je van mij waarschijnlijk willen horen hoe het mij verder vergaan is, of wanneer het punt was dat ik meer lucht kreeg, gelukkige niet roker werd enz. Maar dat kan ik je niet vertellen, er diende zich geluksmomentjes aan, soms klein soms iets groter, waarin ik zo blij was dat ik had doorgezet.

Nu ruim vier jaar verder, denk ik er nooit meer aan maar is het trotsgevoel enorm. Dagelijks ervaar ik dit heartik wil echt nooit weer anders dan dit gevoel ervaren.

Zet m op! Keer dit forum binnenstebuiten, het bezit een schat aan informatie.

Als ik het kan, kan jij het ook!!

groetjes Petra

Geplaatst door Ellie gadellaa op 04/06/2018 - 22:48

Lid sinds 08 apr 2018

8 maanden 2 weken geleden gestopt met Nicotinepleisters.

Fijn om zo een stukje te lezen van een ex roker. Vind het heel stimulerend. Top. Ik ben 1 april gestopt Veel op de site. Vind het nog steeds erg moeilijk. ben 2 keer de mist in gegaan 16de dag 2 sig 2 weken later Wijn gezellig en zeker 10 sig gerookt. Andere dag weer hoesten en schor. Bahhhhhhh. Gaat nu wel goed,maar nog steeds heel heftige momenten. Daarom fijn om jouw even zo te lezen

Geplaatst door Cain (niet gecontroleerd) op 30/06/2018 - 20:27

Lid sinds

Gestopt vanwege een operatie die ik wil, en die niet gedaan word als je rook. (je komt zelfs niet op de wachtlijst als je nog rookt.)

Ik ben eerder gestopt geweest voor operaties en makkelijk was het niet. Hey enige wat ik veel merk is dat iedereen de verslaving van roken simpelweg vervangt met iets anders. Lollies, kauwgom, etc.

Veel geluk aan iedereen die stopt of eraan denkt. Vraag om hulp als je het nodig hebt en veel success.

Geplaatst door b de haas op 19/07/2018 - 22:29

Lid sinds 09 jul 2018

Ik ben nu 66 jr.Het is ongeveer 17 jr geleden ,dat ik gestopt ben met alcohol . Dat viel erg mee . Nu ben ik 4 maanden geleden gestopt met roken . Deze beslissing deed ik .omdat mijn echtgenote , die astma heeft ,opeens hevige lichamelijke klachten kreeg .die gerelateerd zijn aan iemand die heel veel rookt. terwijl ze nog nooit in haar leven een sigaret heeft opgestoken. Dit bracht voor mij resoluut de ommekeer om te stoppen . En het wonderlijke is, dat ik het gevoel heb alsof ik nooit een sigaret heb gerookt , terwijl ik dat wel 40 jr heb gedaan . Tenslotte is de kans nu groter , dat ik langer van mijn pensioen kan genieten nu ik niet meer rook.

Geplaatst door Rapunzel op 20/07/2018 - 00:24

Lid sinds 02 mei 2015

Wat goed van je dat je bent gestopt voor je echtgenote, en gelukkig dat je het ook voor jezelf doet! En zo te lezen heb je echt 'de knop om', omdat je niet klaagt over ontwenningsverschijnselen. Succes! 

Geplaatst door elisabeth (niet gecontroleerd) op 17/10/2018 - 16:55

Lid sinds

Ja wow, wat een verhalen hier zeg...
Zelf heb ik 31 jaar gerookt, met uitzondering tijdens een zwangerschap en ben dus vele malen gestopt. Iedere keer is hel, maar dan telkens toch een andere hel :-) 
Meestal voelde ik mij zo opgefokt en tegen het neurotische aan, woedend werd ik ervan! Deze keer is het anders. Ik heb een klik in mijn hoofd gemaakt dat ik niet meer WIL roken. Heb geen zin om de laatste twintig jaar van mijn leven af te takelen en te sterven met deze verslaving. Er zijn idd mensen die er nooit van doodgaan, haha... maar de meesten worden er op een gegeven moment toch erg ziek door. Ik merk dat er veel te weinig te lezen valt over nicotine verslaving en dat het zeker en vast allemaal maar onderschat wordt. Men schrijft iedere keer weer dat het maar een paar weken duurt, maar dit klopt ook al niet. Dat je andere klachten in de plaats krijgt, dit klopt wel, ... daar schrijft ook bijna niemand iets over. Psychiaters zeggen steeds: oh nee, het is nu de moment niet om te stoppen hoor! Wanneer dan wel he? De afkick die ik nu doormaak is anders dan al die vorige. Ik merk ook verandering in tijdsbesef. Een dag duurt een eeuwigheid! Dit had ik de vorige keren niet.
Ik aanvaard het afkickproces als normaal en ben mild voor mezelf. Ik vind het heel normaal dat ik me rot voel, dat ik me verveel en huilerig rondloop. Slapen gaat niet meer goed en nachtmerries achtervolgen me. Overdag ben ik vaak misselijk. Veel honger heb ik toch niet hoor. Ik drink wel een biertje of twee, drie om te kalmeren, want dit zou ook op de dopamine receptoren werken maar ik vertik het om erop te roken. Is helemaal niet zo moeilijk als ik dacht, en ze zeggen het 'zeker niet te doen', wat een flauwe kul. Alcohol is een kalmeermiddel maar minder sterk dan echte kalmeermiddelen, die ik trouwens niet kan hebben. Ik kick er eigenlijk op dat ik het nu doe zonder de dure hulpmiddelen die ze iedereen aanraden: stickers, kauwgom, antidepressiva's, slaappillen, enzovoorts. Al die keren mét hulpmiddelen ben ik weer hervallen :-)  Gewoon je lijf en hersens zonder enige nicotine zetten, dat is wat je nodig hebt om er echt vanaf te geraken!
Heb wel eens ergens gelezen dat roken het moeilijkst af te leren is, omdat het een handeling is die je duizenden keren hebt herhaald, en dan ook ieder uur of meer. Nou ja, ik vond dat niet meer kunnen en het leek me eerder dat ik geobsedeerd was door die dwanghandeling. Ik vind het niet ok dat ze zomaar tabac blijven verkopen, terwijl het zoveel mensen verziekt en zoveel mensen er gewoon nooit in slagen om ermee te stoppen. Ik wens iedereen veel wilskracht toe en spoor iedereen aan geen cent taks meer te betalen aan Vadertje Staat om op onze gezondheid rijk te worden. Een artikel over de schade die de tabaksindustrie toebrengt aan het milieu (ontbossingen, pesticiden, ...) was voor mij de druppel die de emmer heeft doen overlopen. Het is voor iedereen best dat we allemaal stoppen met draakje spelen :-) En ik geloof niet meer in dat verhaaltje dat volhouden niet te doen is. Als je echt wil, dan kan dat wel.

Geplaatst door elisabeth op 17/10/2018 - 17:21

Lid sinds 17 okt 2018

Ja wow, wat een verhalen hier zeg...
Zelf heb ik 31 jaar gerookt, met uitzondering tijdens een zwangerschap en ben dus vele malen gestopt. Iedere keer is hel, maar dan telkens toch een andere hel :-) 
Meestal voelde ik mij zo opgefokt en tegen het neurotische aan, woedend werd ik ervan! Deze keer is het anders. Ik heb een klik in mijn hoofd gemaakt dat ik niet meer WIL roken. Heb geen zin om de laatste twintig jaar van mijn leven af te takelen en te sterven met deze verslaving. Er zijn idd mensen die er nooit van doodgaan, haha... maar de meesten worden er op een gegeven moment toch erg ziek door. Ik merk dat er veel te weinig te lezen valt over nicotine verslaving en dat het zeker en vast allemaal maar onderschat wordt. Men schrijft iedere keer weer dat het maar een paar weken duurt, maar dit klopt ook al niet. Dat je andere klachten in de plaats krijgt, dit klopt wel, ... daar schrijft ook bijna niemand iets over. Psychiaters zeggen steeds: oh nee, het is nu de moment niet om te stoppen hoor! Wanneer dan wel he? De afkick die ik nu doormaak is anders dan al die vorige. Ik merk ook verandering in tijdsbesef. Een dag duurt een eeuwigheid! Dit had ik de vorige keren niet.
Ik aanvaard het afkickproces als normaal en ben mild voor mezelf. Ik vind het heel normaal dat ik me rot voel, dat ik me verveel en huilerig rondloop. Slapen gaat niet meer goed en nachtmerries achtervolgen me. Overdag ben ik vaak misselijk. Veel honger heb ik toch niet hoor. Ik drink wel een biertje of twee, drie om te kalmeren, want dit zou ook op de dopamine receptoren werken maar ik vertik het om erop te roken. Is helemaal niet zo moeilijk als ik dacht, en ze zeggen het 'zeker niet te doen', wat een flauwe kul. Alcohol is een kalmeermiddel maar minder sterk dan echte kalmeermiddelen, die ik trouwens niet kan hebben. Ik kick er eigenlijk op dat ik het nu doe zonder de dure hulpmiddelen die ze iedereen aanraden: stickers, kauwgom, antidepressiva's, slaappillen, enzovoorts. Al die keren mét hulpmiddelen ben ik weer hervallen :-)  Gewoon je lijf en hersens zonder enige nicotine zetten, dat is wat je nodig hebt om er echt vanaf te geraken!
Heb wel eens ergens gelezen dat roken het moeilijkst af te leren is, omdat het een handeling is die je duizenden keren hebt herhaald, en dan ook ieder uur of meer. Nou ja, ik vond dat niet meer kunnen en het leek me eerder dat ik geobsedeerd was door die dwanghandeling. Ik vind het niet ok dat ze zomaar tabac blijven verkopen, terwijl het zoveel mensen verziekt en zoveel mensen er gewoon nooit in slagen om ermee te stoppen. Ik wens iedereen veel wilskracht toe en spoor iedereen aan geen cent taks meer te betalen aan Vadertje Staat om op onze gezondheid rijk te worden. Een artikel over de schade die de tabaksindustrie toebrengt aan het milieu (ontbossingen, pesticiden, ...) was voor mij de druppel die de emmer heeft doen overlopen. Het is voor iedereen best dat we allemaal stoppen met draakje spelen :-) En ik geloof niet meer in dat verhaaltje dat volhouden niet te doen is. Als je echt wil, dan kan dat wel.

Geplaatst door Zwaanstra (niet gecontroleerd) op 29/11/2018 - 07:45

Lid sinds

Goedemorgen
Deze bijwerkingen zijn heftig. Maar toch herken ik er een aantal. Ik vond mezelf gezonder en ondernemender toen ik rookte. Inderdaad nu heel kortademig met pijn op de borst.duizelid en af en toe dingen zien di er niet zijn. Ik ben enorm aangekomen waardoor ik dingen ga mijden. Mijn sociale leven is zeer matig te noemen. Door een blessure kan ik ook niet sporten. Kortom niet motiverend allemaal. Maar ik rook niet. Ik hoop dat dit alles van voorbijgaande aard is (nu 6 mnd gestopt) Dus ik hoop dat ik mezelf echt gezond ga voelen

Geplaatst door Jazodan op 30/11/2018 - 00:17

Lid sinds 30 nov 2018

2 weken 2 dagen geleden gestopt met Opluchting.

Nu 5 dagen gestopt.

Mentaal geen centje pijn. Ik wil het gewoon niet meer. Het is klaar na 20 jaar.

Fysiek - winderigheid. Niet normaal wat ik er allemaal uit weet te persen! 

Ik begin nu al beter te ruiken en te proeven. 

Geplaatst door Philippa Morris op 08/12/2018 - 00:59

Lid sinds 05 aug 2013

5 jaar 3 weken geleden gestopt met Nicotinepleisters.

Hoi Jazodan, het klinkt goed hoor. gefeliciteerd met je twee weken mijlpaal, op naar de drie! Zou je het leuk vinden eens langs te komen bij de decemberstoppers en te laten weten hoe het gaat? Er is nu een maandclub. En mocht je een keer in de fout zijn gegaan, gooi dan niet het kind met badwater weg. Gewoon een doorstart maken, niet opgeven!

Reactie toevoegen

Pagina's