ontwenningsverschijnselen: een uitgebreide lijst van 'mogelijkheden'

afbeelding van Stefan

Geplaatst door Stefan op 26/06/2012 - 19:29

Lid sinds 02 mei 2012

7 jaar 9 maanden geleden gestopt met Mentale methode.

Stoppen met roken ontwenningsverschijnselen & herstel

De eerste paar weken na het stoppen met roken zijn meestal het moeilijkst en het duurt normaal gesproken 8 tot 12 weken voordat je gewend raakt aan de nieuwe levensstijl van een ex-roker. Ontwenningsverschijnselen van nicotine, de verslavende drug in tabak, worden gekenmerkt door symptonen als hoofdpijn, angst, misselijkheid en een hunkering naar tabak. Nicotine creëert een chemische afhankelijkheid waardoor het lichaam continu een behoefte krijgt naar een bepaald nicotine nivo.

Als dat nivo niet wordt gehaald gaat het lichaam ontwenningsverschijnselen vertonen. Voor rokers die proberen te stoppen zijn deze vervelend en stressvol maar slechts tijdelijk van aard. De meeste verschijnselen pieken 48 uur nadat je bent gestopt en zijn na 6 maanden compleet verdwenen.

Zodra deze verschijnselen zich voordoen herinner jezelf eraan waarom je stopt; schrijf je redenen op een papiertje en hou dit bij je. Denk eraan dat het ongemak dat je nu ervaart niets voorstelt bij eventuele ongemak die zouden kunnen komen als je door blijft roken. (kanker, operaties, chemo etc)

stoppen met roken ontwenningsverschijnselen tijdens de eerste 2 weken

Ontwenningsverschijnselen beginnen al na 4 uur na de laatste sigaret, pieken zo 3-5 dagen later en verdwijnen na 2 weken. Zowel fysieke als mentale klachten kunnen zich voordoen.

Fysieke stoppen met roken ontwenningsverschijnselen

Door het stoppen met roken zouden de volgende symptonen zich kunnen voordoen:

  • tintelingen in handen en voeten
  • zweten
  • maagklachten (krampen, misselijkheid)
  • hoofdpijn
  • verkoudheid symptonen (pijnlijke keel, hoesten en andere symptonen van verkoudheid)

Mentale en emotionele stoppen met roken ontwenningsverschijnselen

Spanning en hunkering naar eten bouwen zich op tijdens het afkicken, soms op het punt dat het bijna niet meer vol te houden is. Een europese studie heeft uitgewezen dat het aantal incidenten op de werkplek toegenomen zijn op “niet roken dag”, een dag waarop tot 2 miljoen rokers minder roken of helemaal stoppen met roken.

Bijna elke gematigde tot zware roker ondervindt 1 of meerdere van onderstaande verschijnselen:

  • gedrag van een baby; driftbuien, gevoel van afhankelijkheid, in een soort van staat van verlamming verkeren
  • slapeloosheid
  • mentaal in de war
  • makkelijk irriteerbaar
  • angst
  • depressie komt vaak voor, zowel op korte als lange termijn. Op korte termijn lijkt het er op alsof je een dierbaar iemand bent verloren. Het klinkt misschien gek maar een roker zou een periode moeten plannen om dit “verlies” te verwerken.

Een gedetailleerde lijst van de meest voorkomende stoppen met roken ontwenningsverschijnselen.

Woede en stemmingswisselingen

Boosheid is een onderdeel van het stop proces. Je hebt geen reden om je zo te voelen maar toch gebeurt het. Accepteer het, uit het (voorzichtig). Luister naar je gevoelens en probeer er mee om te gaan ipv ze te onderdrukken. Zeg gewoon (rustig) wat je dwars zit. Je woede helemaal laten gaan of alle gevoelens opkroppen creëert een spanning waardoor de behoefte om een sigaret wordt versterkt. Bespreek je boosheid met een vriend of vriendin. Ga een stuk lopen. Doe ademhalingsoefeningen.

Verveling

Probeer eens nieuwe dingen uit. Hou je handen en gedachten bezig (schrijf een brief, doe de afwas, koken, schilderen, tuinieren etc). Doe wat klusjes in/rondom het huis, er is altijd wel iets wat moet gebeuren, ga naar een fim. Als je veel op dezelfde plek blijft zorg dat je een puzzelboek of kaarten bij de hand hebt.

Constipatie, maagpijn

Constipatie wordt veroorzaakt door minder darm activiteit en duurt meestal enige weken. Drink genoeg water (6-8 glazen per dag), voeg ruwvoer toe aan je dieet (fruit, groenten, volgranen ontijt) en ga regelmatig een stukje lopen.

Opgesloten gevoel

Het gevoel dat je je opgesloten voelt is normaal. Je mist je oude vriend, de sigaret, die overal met je me naar toe ging. Ga en stukje wandelen, zwemmen, fietsen. Hoe jezelf fysiek en mentaal bezig.

Hoesten, droge mond, druppelende neus

Wordt veroorzaakt omdat je lichaam probeert het slijm, dat je luchtwegen blokkeerde en ademhaling moeilijker maakte, af te stoten. Drink genoeg vocht; koud water, vruchtensap, tee.

Hunkering naar een sigaret

Is het hevigst de eerste 2 a 3 dagen. Soms kan het maanden of zelfs jaren duren. Wacht af tot het gevoel is weggezakt, het duurt maar een paar minuten. Ga in de tussentijd iets doen, denk ergens anders aan. Focus op je werk, drink wat water, kauw op kauwgom, eet iets, poets je tanden. Overtuig jezelf ervan dat het binnen een paar dagen zal wegzakken.

Depressie en wanhoop

Ga om met je emoties. Bel je steun buddy. Gebruik positieve self-talk. Niet jezelf naar beneden praten; Sta niet toe dat het tot een verloren instelling leidt. (Ik ben hier niet goed in, ik kan dit niet doen). Dit kan leiden tot een verminderd gevoel van controle en een daling in het gevoel van eigenwaarde. Denk aan succes, niet falen! Het is normaal om je verdrietig, boos of verward te voelen in de eerste paar rookvrije weken. Deze gevoelens zullen passeren, maar als de depressie niet lijkt weg te gaan, serieus nemen en je arts raadplegen.

Duizeligheid

Je lichaam krijgt extra zuurstof dat het voor een lange tijd niet heeft gehad. Haal een frisse neus, ga dan voor een wandeling. Het duurt enkele dagen en zal weggaan.

Vermoeidheid

Nicotine is een stimulant. 2 tot 4 weken. Slaap extra lang uit en doe meer oefeningen; af en toe een dutje; forceer het niet. Als je je na het wakker worden nog moe voelt, doe dan wat oefeningen en neem een koele douche. Drink 6-8 glazen water per dag om het genezingsproces te versnellen.

Frustratie

Maak een wandeling. Doe diepe ademhalingsoefeningen. Praat met je steun buddy. Denk aan de positieve redenen om te stoppen en de beloningen die je in staat zal zijn te bereiken. Neem even de tijd voor jezelf. Voer je favoriete hobby uit.

Hoofdpijn

Neem een warm bad of douche. Probeer ontspanning of meditatie technieken. Doe meer fysieke activiteiten. Verminder het drinken van koffie en cola.

Stijging van de eetlust

Hunkering naar een sigaret kan worden verward met knagende honger of een eenvoudig verlangen naar orale stimulatie. Jarenlang was je mond gestimuleerd elke keer dat er een sigaret tussen je lippen kwam. Dit is nu niet meer. Kan enkele weken duren. Wat kan je doen? Drink water of caloriearme vloeistoffen. Wees voorbereid met een laag calorie-en vetarme snacks (selderij, pretzels, wortelen, popcorn); kauwen op een tandenstoker, kauwgom kauwen, snack op rauwe groenten.

Slapeloosheid

Nicotine beïnvloedt de hersenen functie. Dit kan van invloed zijn op slaappatronen en dromen over het roken zijn veelvoorkomend. Duurt ongeveer 1 week. Neem een warm, ontspannend bad, Vermijd cafeïne (koffie, thee) na 18:00. Probeer te ontspannen voor het slapengaan met een glas warme melk, diepe ademhaling en ontspanning technieken. Werken aan een hobby.

Prikkelbaarheid, humeurig, gespannen

Het lichaam is vol hunkering naar nicotine. Tabak rokers zijn in een chronische staat van zenuw stimulatie. Veel van de symptomen die stoppers ervaren zijn het resultaat van het zenuwstelsel dat weer normaal wordt. Het duurt normaal gesproken 1-2 weken. Diep ademen, wandelen, sporten, gebruik van relaxatietechnieken, kauwen nicotine kauwgom, verminderen van koffie en thee.

Gebrek aan concentratie

Het lichaam heeft tijd nodig zich aan te passen aan het gebrek van nicotine. Duurt een paar weken. Verander je activiteiten, haal een frisse neus, lichaamsbeweging, diep adem halen, naar muziek luisteren, tv kijken, meer fysieke activiteit, verminderen van koffie en cola.

Eenzaamheid

Sigaretten zijn door veel mensen gezien als een goede vriend. Bel een echte vriend. Ga voor een wandeling of een stuk rijden.

‘S nachts wakker worden

Sigaretten zijn door veel mensen gezien als een goede vriend. Bel een echte vriend. Ga voor een wandeling of een stuk rijden.

Rusteloosheid

Sport. Werk aan een hobby. Werk aan klusjes rondom het huis. Pak wat extra dingen op op het werk.

Beklemming op de borst

Het is waarschijnlijk te wijten aan spanningen ontstaan ​​door de behoefte van het lichaam aan nicotine; kan worden veroorzaakt door pijnlijke spieren van hoesten. Deel van het herstel proces kan de long poging om slijm en teer te verwijderen zijn. Het normale slijmtransport systeem activeert zichzelf, dat in eerste instantie kan leiden tot hoesten. Het duurt een paar dagen. Diepe ademhaling en ontspanning technieken. Wees geduldig en zit het uit. Je lichaam wil terug keren naar zijn normale staat.

Gewichtstoename

Gewichtstoename door te stoppen met roken is heel normaal voor de meeste mensen en je kunt een toename van 2-4 kilo verwachten over de periode van meerdere maanden. Vergeet niet dat dit extra gewicht een stuk beter is dan te blijven roken!

SymptoonDuur% mensen die er last van hebbenPrikkelbaarheid / agressieMinder dan 4 weken50%DepressieMinder dan 4 weken60%RusteloosheidMinder dan 4 weken60%Gebrek aan concentratieMinder dan 2 weken60%Stijging van de eetlustMeer dan 10 weken70%Licht gevoel in het hoofdMinder dan 48 uur10%‘S nachts wakker wordenMinder dan 1 week25%Hunkering naar een sigaretMeer dan 2 weken70%

bron: nustoppenmetroken.org

Geplaatst door Karim (niet gecontroleerd) op 23/10/2019 - 14:49

Lid sinds

Hallo allen,

Graag wil ik weten hoe jullie denken over mijn huidige situatie. Ik ben 23 jaar, sporter, maar ook fanatieke roker (pakje per dag) geweest. Ik ben nu bijna 3 weken gestopt en heb vanaf dag 4 problemen met mijn ademhaling. Zo erg dat ik zelfs 3 keer langs een arts ben geweest (2x met spoed). Hier is er naar mijn longen geluisterd en tot 3 keer toe gezegd dat zij niks hoorden. Daarnaast was mijn bloeddruk iets te hoog voor leeftijd (mogelijk door spanning). Nu heb ik al twee weken deze klachten met me ademhaling en wordt er steeds gezegd dat dit door "hyperventilatie" komt. Echter heb ik alleen benauwdheidssymptomen die overeenkomen. Ik hoest nauwelijks, maar als ik hoest, hoest ik bruine stukken uit mijn longen. Daarnaast heb ik het gevoel dat ik wat beter adem (door mond en neus) als ik een neusspray gebruik. Ik ben heel de dag door angstig en alles in mijn dagelijks leven lijdt hieronder (valt op bij vrienden en familie). 

Heeft iemand anders deze klachten ook gehad?

Graag hoor ik jullie visie hierop.

 

Overigens wil ik even kwijt dat dit een fijne community is!

Geplaatst door Karim (niet gecontroleerd) op 23/10/2019 - 15:23

Lid sinds

Hallo allemaal,

Ik ben 23 jaar en heb 6 jaar gerookt. Nou vraag ik me af of het normaal is dat je ademhalingsklachten krijgt bij het stoppen met roken. Ben bijna 3 weken gestopt en heb er sinds de 3e dag last van tot nu. Het is zo erg dat alles hieronder lijdt. 

Heeft iemand ook klachten gehad met ademhalen?

Karim

 

Geplaatst door Jose1965 op 24/10/2019 - 10:25

Lid sinds 22 okt 2019

Hallo Karim,

Ik heb momenteel precies hetzelfde. Ik ben nu 5 1/2 week gestopt en heb sinds een week ook enorme benauwdheidsklachten. Het is net of je heel hoog ademt, soms niet goed kan doorademen of te snel ademt. Het is heel vervelend en een naar gevoel. Je wordt er ook angstig van. Ook slaap ik slecht en wordt ik in de ochtend onrustig wakker. Ik heb gehoord dat er in tabak luchtwegverweider ziten dat je longen nu meer zuurstof krijgen ..het zou daar aan kunnen liggen. Ik heb momenteel een puffergekregen. Het helpt wel iets maar niet heel veel. Ik denk dat je longen momenteel een grote schoonmaak doormaken, daar hou ik me maar aanvast. Hopelijk kunnen we snel weer normaal ademen. Succes. Graag hoor ik van je of het beter gaat mettertijd. Sterkte

Geplaatst door René (niet gecontroleerd) op 19/11/2019 - 19:09

Lid sinds

Hallo,

Toen ik vorig jaar een poging had gedaan heb ik ook weken problemen gehad met ademhaling. Heel herkenbaar wat je schrijft, ik dacht ook dat er iets ernstigs was. Uiteindelijk is het goed gekomen.

Nou ja, niet met alles want door stress periode weer gaan roken. Zonde.
Maar nu 9 dagen geleden ineens de knop omgedraaid. Ben zomaar gestopt, ik was er klaar mee.
Ik moet zeggen dat het me goed af gaat. Enige wat ik nu al ruim een week ervaar is ontzettende duizeligheid. Dit bij mijn eerdere poging niet gehad, maar het krijgt nu wel de boventoon. Iemand die dit ook wel heeft ervaren? Ik ga me nu alweer zorgen maken, terwijl ik denk en hoop dat dit gewoon komt door het stoppen.
Ik hoor graag van jullie.

Geplaatst door Or (niet gecontroleerd) op 28/11/2019 - 22:29

Lid sinds

Ik ben al een aantal jaar gestopt met sigaretten roken mbv nicotine vervangers. Ik heb 15 jaar fors gerookt en ook aan de nicotine vervangers enorm verslaafd geraakt.
Ik zat op 40 mg nicotine tabletten per dag. Nu probeer ik af te kicken van de nicotine vervangers dmv pleisters. Dit zodat ik de gewoonte van een nicotine tablet afleer en daarna geleidelijk de nicotine verslaving kan afbouwen.
De pleisters zijn 2qmg nicotine per 24 uur en mijn hemel wat heb ik last van afkickverschijnselen.
Zweetaanvallen, rillen, misselijk, diarree... Gewoon echt afkicken.

Ik gebruik zo nodig Xanax en ga heel rustig aan qua afbouw met de nicotine omdat ik meerdere depressieve episodes heb gehad en plotseling stoppen een depressie kan uitlokken.

Geplaatst door Or (niet gecontroleerd) op 28/11/2019 - 22:31

Lid sinds

Hartfilmpje laten maken. Maar het kunnen ook paniekaanvallen zijn!
Succes

Reactie toevoegen

Pagina's