1 week gestopt met roken?

Ben jij al 1 week gestopt met roken? Gefeliciteerd! De eerste week is namelijk gelijk de moeilijkste, en is ook de week waarin de meeste mensen weer beginnen met roken. Nu je zo ver bent gekomen moet je proberen vol te houden. Er komen vast nog moeilijke momenten. Onderstaande feiten en tips helpen misschien het goed vol te houden.  

  • Omdat je al een week gestopt bent zal je bloeddruk en hartslag zijn gedaald naar betere waarden.
  • Hoest je veel slijm op? Dat is goed nieuws, want dat betekent dat je longen met een grote schoonmaak begonnen zijn.
  • De nicotine is uit je lichaam verdwenen. Wat je vooral zal merken is dat je beter zal kunnen ruiken en dat je het eten en drinken beter kan proeven.
  • De conditie is beter geworden. Al na een aantal dagen stijgt het energieniveau, en zeker na een week zal je al verschil moeten merken
  • Je zuurstofwaarden zijn na een week gestopt te zijn met roken alweer bijna normaal. Dit helpt je huid, die door al het roken uitgedroogd zal zijn weer te herstellen.  
  • Er komt alweer ruimte in je longen voor nieuw longweefsel. Dat is goed nieuws, want dat is weefsel dat nog helemaal schoon van nicotine en teer is.
  • Je houdt al geld over. Stel je rookt een pakje sigaretten per dag dan heb je dus nu al een kleine 50 euro verdiend! Wil je weten hoeveel je kan besparen door langer te stoppen, kijk dan eens op onze pagina over roken en geld.

En nu doorpakken!

Na 1 week gestopt te zijn ben je er natuurlijk nog niet. Er is nog een lange weg te gaan. Er zijn talloze tips die voor jou misschien wel heel goed kunnen werken om het stoppen met roken nu ook echt vol te blijven houden. Hieronder een aantal tips van Ikstop:

  • Blijf jezelf bedenken waarom je ook alweer gestopt bent met roken. Schrijf alle redenen eens op een briefje en stop dit altijd bij je.
  • Heb je het moeilijk na het eten of op een ander favoriet moment? Zorg voor een alternatief bijvoorbeeld door iets lekkers te kopen, speciaal voor dat moment.
  • Vertel anderen dat je gestopt bent met roken. Door het aan anderen te vertellen zorg je voor extra druk om het dit keer ook echt vol te houden.  
  • Daag iemand anders in je omgeving uit om ook te stoppen. Samen stoppen is makkelijker.
  • Drink veel water en eet veel vers fruit.
  • Beloon jezelf! Nu je gestopt bent hou je elke dag geld over. Gebruik dit, vooral in het begin, om jezelf eens lekker te verwennen.
  • Ga naar het forum van Ikstop en sluit je aan bij alle stoppers die dezelfde maand gestopt zijn. Het delen van ervaringen met lotgenoten kan onwijs goed helpen.
  • Als het op eigen kracht niet lukt, probeer dan samen met een hulpverlener te stoppen. Neem eens contact op met de specialisten van de Stichting Stop Bewust.
  • Meer tips nodig? Bekijk alle tips van onze leden.

Heb jij zelf nog tips voor anderen om het stoppen met roken veel langer dan 1 week vol te houden, deel dit dan in een reactie hieronder.

Reactie toevoegen